Translate

14 november 2010

Ljus och kärlek

http://www.healingart.se/
För 20 år sedan arbetade jag som kurator på en alkoholmottagning. Våra besökare var ofta socialt välfungerande men hade utvecklat ett alkoholberoende. Jag hade kontakt med en äldre man, (jag kallar honom Oskar) som var ordentligt alkoholskadad. Han ville gärna komma och prata med mig så ofta han fick komma.
Under denna tidsperiod träffade jag en kvinna i Göteborg som erbjöd healing, polaritetsterapi, Dr Bachs blomessenser m fl metoder. Jag testade allt hon föreslog och insåg verkligen metodernas fördelar. Hon övertygade mig om att även jag och alla människor som ville, kunde heala. En dag då Oskar kom in till mig testade jag healingen i smyg på honom. Under samtalet blev han törstig och gick till tvättfatet och fyllde ett glas med vatten. Under tiden "skickade" jag ljus på honom. Nästa dag kom han inrusande på mottagningen och berättade för mig hur bra han mådde efter gårdagens besök hos mig, det var som om solen gick upp och värmde honom med sina strålar, sa han. Var det så enkelt, tänkte jag...

Så småningom gick jag en kurs i healing och i slutet av 90-talet, när jag arbetade som socialsekreterare på en vuxenenhet lät socialchefen oss, en grupp socialsekreterare, gå en ett-årig utbildning i healing, massage, kinesiologi m fl metoder. Ofattbart, men otroligt roligt.

Förutom att hjälpa människor fysiskt och känslomässigt med hjälp av healing, finns det många andra sätt att använda healingen på. I många situationer, under möten och sammankomster, har ljuset jag skickat lättat upp och lyft bort tunga energier. Det absolut mest anmärkningsvärda är hur enkelt det är att vända negativa situationer till något positivt genom att skicka ljus. Tänk ljus och kärlek! Det fungerar!

PS Efter att ha lidit av restless legs under 40 år, prövade min pappa en polaritetsbehandling. Besvären försvann efter en enda behandling.

4 kommentarer:

  1. Jag måste än en gång säga hur fantastiskt det är att följa din blogg. Det sätter igång mycket hos en själv som man funderar på. Många kloka tankar som sätter igång något inom en. Jag har läst allt du skrivit här och känner hur rätt du har. Vi finns här på jorden för en anledning och möter de människor vi behöver för lära oss vissa saker. Ibland kan det kännas orättvist och varför ska just en själv drabbas av allt jobbigt. Men då så en annan fantastisk person jag känner så här: Reta inte upp dig på vad de säger eller vad de gör, fråga dig istället vad det är du ska lära dig av detta som hänt.Du lärde mig bl.a att tro på mig själv och mycket mer. Fortsätt sprida din kärlek och ditt ljus genom dina kloka ord, världen behöver fler som dig.
    I Kärlek och Ljus
    Tina

    SvaraRadera
  2. Tack Tina för din kommentar.Jag blev jätteglad när jag läste den. Du förstår precis vad jag menar. Då känns det meningsfullt att skriva. Det är roligt att få respons på det man skriver. Jag kommer att tänka på dig när jag skriver mina framtida inlägg.
    Kärlek och ljus till dig! Stor kram

    SvaraRadera
  3. Vad innebär polaritetsbehandling? Jag är också mycket intresserad av alternativa behandlingar och andliga frågor, allt sånt där som man inte kan se och förklara men ändå vet finns - if that makes any sense :-)
    Cathy

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag hittade denna beskrivning på:

    www.friskatag.net


    Polaritetsterapi är en kroppsbehandling som grundar sig på att återställa den naturliga balansen i kroppens energiflöden. Här utgår man från att varje individ har ett elektromagnetiskt energifält som strömmar genom kroppen. När det uppstår en störning, en blockering i detta energiflöde ger det sig till känna i form av ett symtom som t.ex. värk, stelhet, nedstämdhet för att nämna något. Det finns alltså inga sjukdomar utan bara en obalans i kroppens livsenergier.

    I en behandling ligger du på en behandlingsbänk och terapeuten behandlar olika punkter på kroppen med sina fingrar genom ett lätt tryck eller vibrerande teknik. På så vis stimuleras energin att flöda och blockeringar upphävs. Resultaten av behandlingen är ofta påtagliga och relativt snabba. Vanligtvis infinner sig ett lugn i sinnet och mjukhet i kroppen, smärta kan avta eller försvinna. Eftersom polaritetsterapi påverkar människan på energinivå når man ett resultat inte bara fysiskt utan även på känslomässigt, mentalt och själsligt plan.

    Randolph Stone var upphovsmannen till polaritetsterapi. Han var osteopat och kiropraktor och tillbringade mycket tid med att förkovra sig i den österländska läketraditionen framför allt inom ayurvedisk medicin, yoga och akupunktur. Utifrån dessa kunskaper kom han fram till polaritetsterapi som ett system med en mild, harmonisk och effektiv läkningseffekt på människan.

    I polaritetsterapin utgår man från fem existerande element som vart och ett specifikt påverkar olika organsystem. Luft, eld, vatten, jord och ether är benämningen på dessa där luftelementet stärker cirkulation, hjärtat och andningsorganen. Eldselementet påverkar temperament, mage/tarm, lever/galla, hud och cirkulation. Vatten är i kontakt med det känslomässiga, utsöndringar som urin och svett, reproduktionsorganen hos mannen och kvinnan. Hos jordelement ser man inverkan på skelett, tjocktarm/ändtarm. Och så etherelementet som är sammankopplat med hörsel, talorgan och alla hålrum i kroppen. Alla element arbetar i samklang med varandra men etherelemntet är det som man kan säga står över de övriga då det utgör hålrum, utrymmet för de andra elementens funktion.
    För var och en av dessa fem element finns en behandling som häver blockeringar och stärker upp energierna viket startar naturliga läkningsprocesser i kroppen.

    Förutom behandlingstekniken ingår polaritetsyoga (kroppsrörelser) kosthållning och stärkande tankemönster, allt för att främja en djuplodande naturlig läkning hos individens alla nivåer i livsenergin.

    Hälsningar Liv

    SvaraRadera