Translate

19 november 2010

Det går att lära sig spela golf

http://www.claux-amic.com/
 Att lära sig spela golf kan man likställa med att lära sig spela ett instrument från grunden. Ifall man nu inte har en medfödd stor musikalitet. 

Jag har naturligtvis reflekterat en del över varför jag så gärna och så ihärdigt vill bli en bra golfspelare. Är det inte en väldigt egoistiskt sport, egentligen? Vad vill jag bevisa? Varför ger jag aldrig upp trots att det går åt skogen ibland och trots att träningen på drivingranschen ibland innebär gråt och tandagnisslan?

När jag hade spelat golf ett år konstaterade min mamma ganska övertygande: "nu när du har spelat så mycket så bör du ju vara fullärd." Inget kan vara mer felaktigt. Det är det ständiga nötandet och justeringen av svingen som ger resultat. När man kommer ut på banan och ska praktisera det nya man lärt sig går man ofta tillbaka till sin gamla sving. Ibland uppstår även en känslomässig anspänning när man spelar med okända människor, som ibland bara kan franska. Då vill man så gärna spela bra, vilket ofta leder till att det går dåligt i början, innan man slappnar av.
Per inför utslag
Det finns inga genvägar. Träning, träning och åter träning, är det som gäller. Belöningen är desto större när man inser att man lärt dig det man trodde var omöjligt i början.

Så är det väl med det mesta i livet. Det som kanske verkar helt omöjligt till en början, är inte det efter ett tag. Det handlar mycket om att fokusera och därmed ge energi till det man vill uppnå. Det man fokuserar på växer, ju mer man tänker på och visualiserar det man vill ha, desto troligare är det att man får det man önskar sig.


18:e hålet, ett par femhål, med fantastisk utsikt

Denna" tarte aux framboises et fraises" köpte vi på hemvägen









4 kommentarer:

  1. Visst gäller det att fokusera på det man vill lära sej, vad det än är. Aldrig blir man fullärd. Och alla måste ju inte kunna allt! Vilken tur :)
    Hur i all sin dar lyckas du få så fina bilder???
    Och ännu en fråga:
    Hur får du dem att bli så stora här på bloggen?
    Jag vill å!!!

    SvaraRadera
  2. Hej! Apropå bildernas storlek; efter att du fört över en bild i ditt nya inlägg, klickar du på bilden och då dyker det upp en rad där du kan välja storleken på bilderna. Du kan även välja att lägga till en text under bilden. Enkelt! Nu ska jag läsa din blogg! Ha en riktigt trevlig lördag!

    SvaraRadera
  3. Jo, jag skall föra datorn till experter på måndag. Har hört om det där med extrem hårddisk, vore nog bra att ha ...

    Tack för tipset med bilder!

    Ha en skön lördagskväll!

    kram

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder! Skulle gärna byta, vi har nu - 16 grader här i Kuusamos skogar. :) Men det e nog riktigt skönt det oxå om man bara har de rätta kläderna. :)

    Ha en riktigt skön lördagskväll!

    SvaraRadera