Translate

7 januari 2012

Härskartekniker

Fina blommor utanför köksfönstret
Jag är övertygad om att en del av oss, kanske många, har upplevelser av situationer när ens chef, arbetskamrat eller andra människor i ens närhet utövar ett härskarbeteende. Ingen rolig situation att befinna sig i om man är den som är utsatt.


Det är något av det värsta jag vet när jag upplever att någon vill styra mig. Jag har upplevelser från en arbetsplats där jag blev utsatt/lät mig utsättas av en chef som hade stora maktbehov. Jag har ofta gått tillbaka i tiden och försökt förstå vad orsaken var till detta beteende. Jag tror att maktbehovet är ett drag som tjänar som kompensation för en känsla av mindervärde och otillräcklighet. Det kan ta sig uttryck i en strävan efter att ha makt över andra och förminska sin omgivning för att själv framstå som större, bättre och duktigare. En rädsla att förlora sitt värde, är troligtvis orsaken till att härskaren alltid ser till att gå segrande ur en konflikt. Genom att sprida ogärningar och skapa allianser på en arbetsplats, känner sig personen i fråga starkare.


Detta beteende visar en stor respektlöshet för andras gränser. Den utsatte förminskas och även livsutrymmet förminskas. I en arbetssituation tappar man lätt sin kreativitet och kan plötsligt upptäcka att mycket av arbetstiden går åt till att kontrollera sig själv för att garantera att man befinner sig inom de ramar som ens chef har satt upp. Mycket förödande för ens arbetslust och kreativitet. Jag har befunnit mig på arbetsplatsträffar där endast en minoritet (=härskarens allierade) har uttryckt sina åsikter, helt samstämmiga med chefens åsikter.

Uttrycker man ändå sin åsikt blir man snabbt nertystad, härskaren är ofta snabb att försvara och skuldbefria sig. Dessutom ser härskaren ofta de utsattas svaga punkter och hittar snabbt de rätta orden som fråntar dem ansvar. Den som blir utsatt blir ofta mållös och tror inte det är sant det han/hon upplever.

Befinner man sig i en situation som den jag beskrivit ovan, är det ofta bäst att man som arbetstagare lämnar arbetsplatsen. Tyvärr har en hel del av våra chefer, både ute i näringslivet och inom den statliga och kommunala sektorn, psykopatiska drag, vilket innebär att det är oerhört svårt "att vinna" en strid med dessa chefer.

Det är en illusion att tro att en person med psykopatiska drag vill göra det stora arbete som krävs för att en förändring ska komma till stånd. Det bortträngda är alltför skrämmande. Naturligtvis finns det en förklaring till detta beteende och de kan hittas i livets första år.

Apelsinerna är snart mogna

8 kommentarer:

  1. Sorgligt och tragiskt. Och mycket tänkvärt. Tack för att du skriver om ett ämne som berör, rör upp och lägger korten på bordet. Kram!/Aryel

    SvaraRadera
  2. Fint inlägg!

    Ha en fin dag!
    kram

    SvaraRadera
  3. Mycket intressant inlägg. Jag har varit med om det för flera år sedan på min arbetsplats där jag själv reagerade mot vederbörande person. Usch! mycket obehagligt - slutade bra. Kram

    SvaraRadera
  4. Tack för era kommentarer! Alltid roligt att få respons, även om det är jobbiga saker det handlar om...Kramar till er alla

    SvaraRadera
  5. Tack för att jag får läsa dina fina inlägg igen!
    Det är så sant allt det du skriver om, jag håller fullständigt med dig.
    Stor kram
    Anneli

    SvaraRadera
  6. Det är Boijan som säger: Hej barndomsvännen!
    Kan inte kommentera med min mailadress ( saknas i rutan) så yngsta dottern fick bistå.
    Har varit här inne och hälsat på och läst flera ggr här hos dig.
    Med ett leende sett att du läst samma böcker som jag har i hyllan eller nattduksbordet.
    Fotot på Malenamis blogg är väl snart sisådär 30 år gammalt;)Roligt att du minns.
    Kram från Boijan

    SvaraRadera
  7. Hej Boijan! Så roligt att höra ifrån dig! Mycket har hänt under de senaste fem åren för oss båda. Vore jättetrevligt att ses till sommaren. Kram

    SvaraRadera
  8. Ett tänkvärt inlägg igen! :)
    Hoppas förkylningen ger med sig!

    Kram

    SvaraRadera