Translate

3 januari 2011

Gott Nytt År 2011


Gröna, fina palmer mitt i Cannes


Julen är över och nyårsfirandet likaså. I går återvände vi till Frankrike och planerar nu för vår fortsatta färd till Malta på onsdag.

Julveckorna i Sverige var fyllda av samvaro med barn och vänner. I affärer och köpcentra var det lätt att slås av det överflöd som råder. Särskilt efter vår resa i Sydostasien tänker jag mycket på hur många fattiga det finns i världen. Att se och uppleva fattigdomen i ett land som Kambodja är något helt annat än att se den på teve. Jag kommer aldrig att glömma den smutsiga och snoriga fyraåring som arbetade med att sälja vykort och krimskrams till turister. Vi pratade med hennes 11-åriga syster som hade lärt sig engelska genom att prata med turister. Hon sa att hon gick i skola, men hennes kompis skyndade sig att berätta för oss att detta inte var sant. Hennes föräldrar hade inte råd att betala den lilla avgift som det kostade.

På våra resor i öst har vi träffat ungdomar som inte velat något hellre än att gå i skola. Många har chockats över att även universitetsstudier är gratis i Sverige. Det är lätt att glömma hur bra vi har det i västvärlden och särskilt i Norden.

Vad kan jag som enskild individ göra för att förändra det faktum att över en miljard människor lever i extrem fattigdom? Har jag ändå rätt att vara lycklig och nöjd med mitt liv? Viktiga frågor som tål att diskuteras.

4 kommentarer:

  1. Äntligen är du tillbaka! :)
    Ser fram emot fler av dina berikande inlägg! Under tiden lyfter jag fram dig och din blogg på min Mammajouren.
    Kramar på din väg genom Europat!

    SvaraRadera
  2. Hej Liv!
    Vilken fachinerande blogg jag hittade här och som jag nu har läst igenom! Det är så sant allt det som du skriver om och jag är helt av samma åsikt som du om hur våra tankar och medvetanden fungerar.
    Min pappa var också krigsveteran och jag kände så väl igen det som du skrev om hur det var då.
    Ser med glädje framemot att få följa dig här i nya spännande inlägg!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Tusen tack Aryel för dina ord! Har besökt både Aryel och Mammajouren idag och kommer att fortsätta så. Vi ses fortsättningsvis var vi än befinner oss geografiskt!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej Anelia! Tack för din kommentar. Vad roligt att även du kommer från Österbotten! Tänk vad världen blir liten tack vare bloggandet! Ser fram emot att följa dig på din blogg fram över!
    Ha det bra!

    SvaraRadera