Translate

6 januari 2012

Energitjuvar

I mitt yrke och även i min relation till de människor jag har runt omkring mig, har jag blivit mycket uppmärksam på när jag tillåter människor att ta min energi. Jag kallar det för tillåta, eftersom det är jag som har ansvar för att detta sker.

Det kan börja som en plötslig känsla av trötthet, som inte har någon synbar förklaring. Man kan plötsligt känna sig less och orkeslös och vill bara vara ensam. Detta kan vara en mycket lärande situation om man är uppmärksam och beredd att reflektera över orsakerna till att man känner sig såhär.

Vy över ett vindistrikt i Provence
Orsakerna kan vara många. Jag ska ta några exempel. Är man t ex utsatt för avundsjuka är det nödvändigt att värna om sig själv och bemöta avundsjukan med beslutsamhet. Genom att ändra attityd och inte längre vara välvilligt inställd utan enbart korrekt, hamnar energitjuven utanför och känner sig övergiven. I vissa fall kan energitjuven börja fjäska eftersom det är så obehagligt att tappa makten över den andre och bli bortstött. Energitjuven bär ju på en rädsla från det förflutna att bli övergiven, och när han kommer i kontakt med den känslan upplever han ett stort skrämmande tomrum. Hans beteende är en kompensation för att slippa kännas vid denna övergivenhet.

Det är viktigt att inte ställa upp som "projektionsskärm"och att påminna sig om att avundsjuka, missunnsamhet och överdrivet självhävdelsebehov alltid handlar om brister hos den som uppvisar dessa drag. Ju svagare jag desto starkare är projektionerna.


Jag har inspirerats till detta inlägg av boken "Energitjuvar" av Ingalill Roos.


3 kommentarer:

  1. Tack ska du ha, Anki!

    Jag hoppas ni får en fin första helg 2012 där i södern! kram

    SvaraRadera
  2. Intressant inlägg! Jag har aldrig tänkt på att det kan vara pga energitjuvar som man kan känna sig trött osv.
    Jag borde absolut läsa den boken...

    Ha en skön helg! :-)
    kram

    SvaraRadera
  3. Tack Lisbet och Heidi för era hälsningar! Kramar

    SvaraRadera