Translate

12 januari 2011

Vardag på Malta

Jag tröttnar aldrig på bouganville
Att flytta till ett annat land kräver en hel del planering. Det är en process som pågår ett bra tag innan själva flytten sker.

Avvägningar för och emot, möten med experter och konsulter, avregistrering från olika  myndigheter och försäkringssystemet i Sverige, undersökning av privata sjukförsäkringar, letande efter lämpliga banker och en lämplig bostad mm. Under vårt besök på Malta i somras hittade vi dock snabbt en lägenhet vi gillade.

Under vår första vecka här tar vi tid till att hitta en fungerande vardag. Även om Malta är ett land i Europa och hör till EU, är det mycket som är annorlunda.  Människorna är som vi, men deras sätt att leva är lite annorlunda. Soppåsarna lägger man ut på trottoaren vissa dagar och sopbilarna kommer ofta. Grönsaksbilar kommer med jämna mellanrum och många, framför allt husmödrarna, köper då sina grönsaker. Detta är bara några exempel.

Sedan vi kom hit har vi blivit varse hur beroende av internet vi är. Fungerar det inte blir det bekymmer. Att kommunicera med barn, föräldrar, vänner och även med olika banker, är viktigt. Vi har varsin laptop men än så länge bara en internetkabel, i morgon får vi tillgång till trådlöst. Under tiden har vi löst bekymret genom att "snika" in på grannpubens (Simons Pub) trådlösa internet.

Svenskar är vardagsmat här. De servitörer vi har träffat kan lite svenska och under dagens letande efter nya täcken träffade vi en 66-årig man, som är gift med en svenska. Hon var här på semester för många år sedan och stannande kvar. Kvinnan pratade svenska med sin vuxna dotter men det enda mannen kunde säga var: "Jag är en maltesisk pojke".


Den maltesiska äppelkakan är snäppet godare än den franska

´Man köper kött hos "butchern"
Jag gillar maltesarnas vackra dörrar
 
Grannens katt vaktar

2 kommentarer:

  1. Kan ju ana att ni trivs!!! Härliga bilder!
    kram

    SvaraRadera
  2. Hej Ann Christine. Det verkar att du har förverkligat dina drömmar. Själv har jag bara 19 dagar kvar på jobbet och sedan blir jag glad pensionär. Det känns bra och jag börjar tänka på min resa till Australien i Oktober.
    Kram Mila

    SvaraRadera