Translate

28 november 2010

Att skapa sitt liv


När jag var liten hade jag en barnlik tro på att allt jag önskar mig kan jag få. Denna tro har följt mig under åren men naturligtvis successivt modifierats. Nu när jag levt i många år börjar jag förstå mekanismen bakom önskningar.

I mitten av 80-talet blev jag intresserad av det man då kallade för positivt tänkande. Jag läste Sondra Rays "Kärleksfulla relationer", Shakti Gawains "Kreativ Visualisering" och Anna Stina Vrethammars "Tänk dig ett bättre liv". Dessa böcker blev nog mina "biblar" under några år. Jag läste och läste och hade studiecirklar utifrån dessa böcker.

Under fredagens golfrunda dök minnen upp från 80-talet när jag var inne i det tänket och också upplevde positiva förändringar i mitt liv. Innehållet i böckerna har jag inte glömt, men under åren insett att det behövs en komplettering för att metoderna ska fungera fullt ut. Efter att jag läst det amerikanska paret Hicks böcker har jag fått svaret på varför metoderna inte alltid fungerade. Deras första bok: "Attraktionslagen" är den bok som gett mig mest av deras böcker.

Attraktionslagen är universums mäktigaste lag och lyder: Det som är lika dras till vartannat. Eftersom attraktionslagen svarar på de tankar du ständigt tänker, är det korrekt att säga att du skapar din egen verklighet. Allt det du upplever har attraherats till dig genom att attraktionslagen har svarat på de tankar du har sänt ut.

För att bättre förstå attraktionslagen kan du se dig själv som en magnet som drar till dig essensen av det du tänker och känner. Om du känner dig tjock, kan du inte attrahera smal. Om du känner dig fattig kan du inte attrahera välstånd, och så vidare. Det trotsar lagen.

Ju bättre du förstår attraktionslagen, desto större intresse får du av att medvetet styra dina tankar - för du får det du tänker på, vare sig du vill ha det eller inte.

Det är utan undantag så att det du tänker på är det du bjuder in till din upplevelse. När du tänker på något som du vill ha, växer sig dessa tankar större och större och starkare och starkare med attraktionslagens hjälp. När du tänker på något som du inte vill ha, börjar attraktionslagen verka på dem så att även de tankarna växer sig större och större. Ju större tanken blir, desto mer kraft får den och desto större är sannolikheten för att upplevelsen blir verklighet.

Du får essensen i det du tänker på, vare sig det är något du vill ha eller något du inte vill ha. När du väl förstår lagen och börjar uppmärksamma vart du riktar din uppmärksamhet, återtar du kontrollen över dina egna upplevelser. Och med den kontrollen kan du återigen minnas att det inte finns något du önskar dig som du inte kan uppnå, och att det inte finns något du inte vill ha som du inte också kan göra dig av med.

Det jag har saknat i de "gamla" metoderna är just detta att man även attraherar det man inte vill ha. När jag tänker tillbaka på olika situationer och händelser i livet förstår jag att det är så lagen fungerar.
En underbar golfbana

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar