Translate

12 november 2010

Artiga fransmän

Trots att vi vistats en hel del i Frankrike under de senaste åren förvånas jag fortfarande över den artighet fransmännen visar varandra och oss utlänningar. Att två män kindpussas är helt naturligt. När jag besökte en frisersalong idag blev jag, i mitt tycke, behandlad som en drottning. Självklart kallas jag för "madame" under hela besöket. Kaffe serveras och när jag går är det med många välgångsfraser och en önskan om en trevlig helg och på återseende osv. Även unga människor är otroligt artiga. En del är mycket uttrycksfulla när de pratar. Killen i snabbköpet har en röst som går upp i falsett när han letar växel i kassan. Det är voila" hit och dit. Vi pratade om honom när vi lämnade snabbköpet och föreställde oss en grovarbetare hemma i Sverige prata på det sättet...han hade nog tyvärr bli blivit ansedd som en fjant... här är det helt naturligt.

Man känner sig väldigt bekräftad med den artighet man möter här och inser verkligen hur inbundna och oartiga vi nordbor tyvärr är......



2 kommentarer:

  1. Nu håller jag inte med dej alls! Vi nordbor är inte inbundna och oartiga! Kanske en del är det, men jag tror att en del är det också i Frankrike.
    Väldigt fina vyer på den nedre bilden!
    Ha en skön kväll!
    kram

    SvaraRadera
  2. Jag var medveten om att jag generaliserade när jag skrev inlägget, men det är en väldigt stor skillnad rent allmänt i bemötandet av människor här i Frankrike i jämförelse med Norden. Men naturligtvis finns det öppna och artiga människor även i Norden...Kram

    SvaraRadera