Translate

13 november 2013

Resan fortsätter


I förrgår lämnade vi Stellenbosch och åkte tillbaka till Kapstaden. På vägen stannade vi vid Steenbergs vingård, som lär vara den äldsta här i Sydafrika och som grundades av Catharina Ras från Lübeck 1682. En spännande kvinna, som sägs ha följt sina drömmar. Hon ville ha spänning i livet. Utklädd till man bordade hon ett skepp, som tog henne till denna del av världen. Hon kom till ett område där det krävdes hårt arbete för att överleva. Av guvernören i området fick hon dock en bit mark att odla och det utvecklades till en blomstrande vingård så småningom. Denna kvinna var gift fem gånger och fick 13 barn. En av männen blev dödad av en hottentott, en annan av ett lejon och en tredje blev trampad ihjäl av en elefant. Vi tyckte dock att de viner vi fick provsmaka inte var särskilt goda

Efter en god middag under kvällen i Waterfront, satte vi oss ett gäng och pratade en stund på hotellterassen i det ljumma vädret. Plötsligt kände jag att någon tittade på mig. Vid staketet stod en liten kvinna och försökte fånga min uppmärksamhet. Hon såg sjuk och fattig ut. Mina tankar gick genast till min plånbok och om jag hade någon lämplig slant att ge henne. Så länge jag funderade på detta försvann hon. Hur obehagligt är det inte att osynliggöra en människa. För det är ju det man gör när man tittar förbi en person. Men hjälper man genom att ge pengar?

Att åka taxi är billigt här. Så pass billigt att man gärna vill betala mer. Men vad gör man då? Förstör man marknadspriset för de andra taxiförarna? Många frågor väcks när man inser hur fattiga många av de färgade är här.

Under gårdagen var vi ett gäng på sju personer i vår resegrupp som spelade golf på Milnerton Golfbana norr om Kapstaden. Så vackert med bergen och det azurblåa Atlanten!


Vi såg många fåglar på golfbanan, bland andra en ibis.

Nöjda efter en härlig golfrunda!
Golfklubbens egen golfkatt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar