Translate

10 februari 2011

Att släppa taget om brist- och konflikttänkandet

Nedanstående är inget nytt, men desto viktigare att tänka på för oss alla. Jag har inspirerats av en text som överenstämmer med mitt tänkande och som jag tycker ska spridas.

De flesta av oss människor har hamnat i situationer där vi har kämpat för att ha rätt och strävat efter att "vinna" en konflikt. Men vad är det vi egentligen skapar genom denna kamp?

En konflikt skapar nya konflikter och äter upp oss människor inifrån och slutligen en hel civilisation. Se hur världen ser ut idag! Vi lever år 2011 och hur många krig och konflikter pågår det inte överallt på Jorden?! Jag kommer ihåg att jag som liten flicka hoppades att det skulle bli fred när jag blev stor. Nu är jag vuxen sedan länge och se hur det ser ut! Min upplevelse är nog att det finns ännu mer konflikter och krig nu än det fanns på 60-talet.

När man har kärlek i sitt hjärta så har man också förståelse för andra människors åsikter. Då har man också större förmåga att hitta lösningar som gagnar alla och är mer öppen för att ge och ta på ett respektfullt sätt. Man har förmågan att släppa taget och är inte rädd att förlora eller bli dominerad av andra. Man vågar ge mer än man får, utan att uppleva det som en brist. Nyckeln är att inte fokusera på vem som har rätt eller vad som är rättvist, oavsett om man har rätt eller inte, oavsett om den andre gjort fel eller borde ha betett sig annorlunda. När jag och mina syskon bråkade med varandra som små, sa alltid vår mamma "den som ger sig vinner". Det ligger nog en del sanning i hennes påstående...


Dagens bild från vår favoritbukt i Sliema
I konfliktens sak ligger att man ständigt anser sig ha rätt att få mer på den andras bekostnad. Man har ständigt en rädsla för att inte ha tillräckligt och för att det man har ska ta slut. Man har en föreställning om att man ständigt måste ha lite mer för att garantera sin överlevnad. Själva brist- och konflikttänkandet i sig föder ständigt en illusion om mer brist och mer konflikter.

Det är viktigt att släppa taget om materiell rättvisa oavsett om lösningen är mer eller mindre rättvis. Det finns en universell rättvisa, som innebär att vi behöver förstå och förlita oss på att allt kommer till oss när vi behöver det, varken för eller senare utan alltid vid den tidpunkt som gynnar vår utveckling på allra bästa sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar