Translate

2 februari 2011

Att bli sedd och bekräftad

Under det senaste halvåret under vår flytt till Malta, har jag som amatör forskat i och betraktat hur människor som arbetar på olika myndigheter, banker och i olika serviceyrken beter sig. Det har i vissa fall varit skrämmande att se och öppnat mina ögon hur man absolut inte ska bete sig.

Vad är det som gör en administration, en myndighet eller bank bra eller dålig? Denna fråga har ett enkelt svar; människorna som jobbar på dessa ställen. För mig innebär ett gott bemötande korrekt information, vänlighet och respekt.

När vi besöker vår nya bank här på Malta, blir vi mycket vänligt bemötta, bjudna på kaffe och varje gång vi kommit in, kommer personalen och tar oss i hand! Banker vill tjäna pengar på oss människor, men trots detta är det onekligen mycket trevligare om man blir bemött med vänlighet och respekt.

Det påminner mig om när jag som liten flicka cyklade till banken eller posten och tog ut pengar eller skickade ett brev för mammas räkning. På banken jobbade Sven och på posten jobbade Britta. Under dessa besök ingick alltid ett litet samtal om hur jag hade det. Jag kände mig sedd och bekräftad.

Hur viktigt är det inte att vi blir sedda och bekräftade! Det är ett grundläggande behov i det lilla barnet och ett behov som knappast någon får helt tillfredsställt som liten. Men även om vi mognar till vuxna som kan hantera våra bekräftelsebehov någorlunda, blir världen så mycket trevligare om vi ser varandra, respekterar varandra och sprider en vänlig energi runt omkring oss.

När det handlar om sjukvården, så visar en rad studier att en positiv och stödjande attityd är en avgörande del av läkarens eller terapeutens skicklighet. Ibland kan det räcka med att din doktor lyssnar på dig och är psykiskt närvarande den första minuten av besöket, för att din inre läkning skall ta fart.

Varför inte applicera detta till alla serviceyrken. Om vi människor brydde oss mer om varandra och tänkte gott om varandra så såg det onekligen helt annorlunda ut i världen än det gör nu.  Goda relationer är stärkande för immunförsvaret och hälsan. Likadant är det med positiva och hoppfulla tankar eller ord vi delar med oss av.

2 kommentarer:

  1. Fortfarande är det likadant här i banken. Britt-Mari, Ann-Britt, Ann-Mari tar sej tid att prata en stund om det inte är kö...
    Men, nog är det så nuförtiden att få gör mångas arbete. I takt med att alla sorts maskiner kommit till för att "underlätta", så har det blivit allt mer opersonligt.
    Ha en fin helg!
    kram

    SvaraRadera