Translate

27 februari 2011

Vår i Frankrike


Magnolian blommar snart
Nu befinner vi oss i Frankrike sedan några dagar tillbaka. Till vår glädje är våren här och åter förundras jag över alla fina växter som redan blommar.

Färden från lilla Malta bestod av färja till Sicilien och bil genom Italien. När man färdas med bil i länderna i södra Europa, slås man av hur slarvigt och oförsiktigt en del bilförare kör. På Malta korsar man filerna i rondellerna som det passar. Det gäller verkligen att ha full kontroll på sina medtrafikanter när man själv kör. Jag har inte vågat sätta mig vid ratten än på Malta, men jag bromsar och ropar ändå, som passagerare, när Per kör....Föreställ er därutöver att det är vänstertrafik, så man är glad om man kommer helskinnad fram till målet. I Italien kör man gärna i två filer samtidigt så ibland får man ligga på signalhornet för att våga köra om.
Här i Frankrike håller sig bilförarna i sina filer något så när. En sak förundras jag dock över; ifall man har en Mercedes av lyxigare modell eller liknande, har man rätt att parkera var som helst och folk accepterar detta...

6 kommentarer:

  1. Vad härligt med vår! :) och vackra bilder...
    Ha en fin vecka!

    kram

    SvaraRadera
  2. Härligt att kunna vistas på en så underbar plats, med så tidig vår och värme! Här oppe får vi vänta länge än. Trafiken värkar inget vidare så det är bra att du hjälper till när Per kör :)
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Tack för era hälsningar! Ha en bra vecka själva!

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder!
    Oj, vad jag skulle skrika om jag satt på i sådan trafik. Tror nästan att jag skulle föredra att promenera!

    kram

    SvaraRadera
  5. Jag förstår det Lisbet...förresten kommer du ihåg maltesaren som köpt sitt körkort??!!

    SvaraRadera
  6. Svårt att glömma det ... :)

    Ha en skön vecka med gästerna!

    kramar

    SvaraRadera