Translate

17 september 2011

Att vara positivt självisk

Redan på 80-talet när jag började intressera mig för det som man då kallade för positivt tänkande och som man nu för tiden ger andra benämningar, har en del människor kallat denna metod för självisk genom att man mest fokuserar på sig själv.

Jag vill fördjupa mig lite i detta. Det är viktigt att vi tillåter oss att rikta vår uppmärksamhet mot det vi vill ha. Har vi inte en sund självbild och inte tillåter oss själva att ta emot det vi vill ha, så får vi aldrig en tillfredsställande livserfarenhet.

Vanligtvis uppkommer oviljan att tillåta andra ur en ovilja att tillåta sig själv. Att acceptera, godkänna, uppskatta och tillåta sig själv är därför första steget mot att uppskatta, godkänna och tillåta andra.

Se det du vill se hos dig själv och se det du vill se hos andra.

Vad är själviskhet egentligen? All varseblivning sker ju genom självets perspektiv; och om vi inte är själviska nog att insistera på att vår förbindelse med vårt inre jag ska upprätthållas, då har vi ingenting att erbjuda andra. Genom att vara självisk nog att bry oss om vad vi själva känner, kan vi använda vårt inre vägledningssystem för att hitta harmoni med oss själva och ljuset inom oss, och det innebär att var och en som har turen att befinna sig i centrum för vår uppmärksamhet får nytta av det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar